dysk SSD
Michal M. Lechanski
2015-05-31 12:14:59 UTC
Witam, nie miałem dotąd do czynienia z dyskami SSD więc wybaczcie
ignorancję.
Rozważam wymianę dysku w moim Mini i zastanawiam się czy będzie to
proces zupełnie bezbolesny. Czy wystarczy jeśli zrobię obraz starego
dysku, odtworzę go na nowym i włożę do komputerka?
Wpadło mi w oczy gdzieś w internecie, że nad dyskami SSD trzeba
odprawiać jakieś czary, zmieniać jakieś ustawienia/instalować dodatkowe
programy, ale dotyczyło to PC. Jak to wygląda w przypadku OS X 10.10.3?

I jeszcze jedno pytanie częściowo związane z powyższą zmianą - czy muszę
deaktywować programy od Adobe (CS6, Lightroom i Premiere Elements) i
aktywować ponownie po wymianie dysku?

Pomożecie? Z góry dziękuje!
The Mis'
Grzegorz Pawlik
2015-06-04 18:24:18 UTC
Post by Michal M. Lechanski
[...]
Jeśli chodzi o SSD, to na Macu najlepiej unikać dysków z kontrolerem
SandForce (niestety to większość tych tanich). Ja używam Samsungów i
jest dobrze. Aby uniknąć spadku wydajności z czasem, trzeba
zmodyfikować system, bo Apple blokuje funkcję TRIM dla dysków innych,
niż montowane przez siebie. Służy do tego celu program TRIM Enabler - w
zakresie odblokowania TRIM jest darmowy, płatne są jakieś tam dodatkowe
funkcje. Proces jest pozornie bezbolesny, ale zabezpieczenia
wprowadzone przez Apple w systemie 10.10 powodują, że wyzerowanie
PRAM-u może po dokonaniu tej modyfikacji uniemożliwić uruchomienie
komputera. W takiej sytuacji trzeba uruchomić system z partycji
ratunkowej (tworzonej domyślnie przy instalacji systemu) i wpisać kilka
poleceń w Terminalu. Szczegóły dostępne są na stronie TRIM Enablera,
https://www.cindori.org/trim-enabler-and-yosemite/ - brzmi to może
odrobinę strasznie, ale wystąpienie takiej sytuacji jest w zwykłych
warunkach dość mało prawdopodobne.

Co do pakietu Adobe, to nie mam pojęcia. Pewnie lepiej deaktywować. Sam
prawie zawsze instalowałem wszystko od zera, dysk klonowałem tylko raz,
ale tam były tylko programy z Mac App Store.

W obecnych czasach używanie dysku talerzowego mija się z celem i jest
zbrodnią przeciwko samemu sobie. OS X uruchomiony z dysku talerzowego
jest nieużywalny (tak, wiem, od czasu do czasu może się przez chwilę
wydawać, że działa dobrze - aż system zacznie sobie coś tam
indeksować/synchronizować i orać głowicami). Siła dysku SSD nie polega
na czasie odczytu (też szybkim), ale na praktycznie pomijalnym czasie
dostępu do danych. Gdy OS X zaczyna jednocześnie indeksować Spotlight,
tworzyć miniaturki ikon, synchronizować zdjęcia, zakładki i kontakty,
zapisywać logi systemowe, pobierać maile i do tego wczytuje program,
głowice desperacko skaczą z jednego miejsca na inne, dysk rzęzi, a
użytkownik klnie, wpatrzony w ,,piłeczkę plażową''.

Tylko SSD. Tu nie ma czego rozważać.

Grzegorz Pawlik * http://pym.uce.pl/

,,Skłonność do kompromisu zdradza brak przekonania do własnych racji''.
Michal M. Lechanski
2015-06-04 20:12:10 UTC
Post by Grzegorz Pawlik
[...]
Pięknie dziękuję! Już wiem z czym to się je :-)

Pozdrawiam.
--
The Mis'