Macbook Unibody A1342 - jak zrobić mu nowy system na nowym HDD?
Pszemol
2014-06-07 00:06:01 UTC
Naprawiłem sobie zepsutego Macbooka A1342 z eBay'a... :-)
Zalany był czymś, chyba sokiem pomarańczowym - trzeba było
wymienić kabelek do LCD, opornik 300k i bezpiecznik - nieważne, już działa.

Nie znam się na tym systemie kompletnie - chcę się "pobawić",
nauczyć czegoś na tym starym laptopie aby liznąć trochę Max OSX...

System wstaje, jakiś user jest zalogowany, ale nawet czasu nie mogę
zmienić bo pyta mi się o hasła... Nie mam dysków startowych DVD.
Wersja systemu to chyba Snow Leopard z tego co sprawdzałem 10.6.8
Mogę się zalogować do swojego wifi, więc internet na nim mam.

Chciałbym zainstalować w tym laptopie nowy dysk 64G SSD SATA
jaki mi leży w szufladzie i używany był wcześniej pod Windows 7...
Jak zacząć? Czy spod działającego Leoparda, bez znajomości hasła, mogę
jakoś wygenerować systemowy DVD startowy tak aby wyrzucić stary HDD,
włożyć nowy i odpalić firmową instalację jakiegoś OS X na tym Macbook'u?
Coaster
2014-06-07 08:24:41 UTC
Post by Pszemol
[...]
Najlepiej i najprosciej, jakbys kupil normalna, pelna instalke - teraz
nie sa zbyt drogie:
http://www.ebay.com/sch/Operating-Systems-/11226/i.html?_from=R40&_sop=15&_sac=1&_nkw=snow+leopard
"odzyskasz' wtedy oryginalny dysk i bedziesz mial w razie potrzeby
mozliwosc odpalenia systemu z plyty.

Tu masz porady/procedure jak zresetowac password (user i admin):
http://support.apple.com/kb/ht1274

Tu jest cos, co jawi sie jako SL i sie laduje bezplatnie (hmm, dziwne?):
http://mac-os-x-10-7-2.en.softonic.com/mac/download
ale nie wiem, czy bez Maka bedziesz mogl wypalic Bootable DVD lub zrobic
sobie Bootable USB drive.

Mozesz tez zawsze poszperac tu:
https://discussions.apple.com/message/24923948#24923948
na Apple Support Communities - wiele pytan juz dawno zadano i znalazly
sie na nie odpoweidzi (zeby sie zalogowac musisz miec Apple ID) ;-)
--
PoZdR
"As a rule," said Holmes, "the more bizarre a thing is
Sergiusz Rozanski
2014-06-07 08:42:54 UTC
Post by Pszemol
[...]
Jak nie masz dostępu do systemu to nic nie zdziałasz. Potzrebujesz
dvd lub pena ze snow leopard, bootujesz z niego na nowym ssd i dalej
już normalnie - podobnie jak na windows. Klik, klik, partycja, klik,
klik, konto, klik, klik i stoi :)
Coaster
2014-06-07 08:39:30 UTC
Post by Pszemol
[...]
O, to chyba strzal w dziesiatke! Jako, ze masz "legitimate reasons" to
chyba bedzie najlepsze wyjscie dla Ciebie, na pocztaek "sprzatania" w
kupionym Maku:
ttp://tinyurl.com/makowe-haslo
Coaster
2014-06-07 09:15:45 UTC
Post by Coaster
Post by Pszemol
[...]
Oczywiscie powinno byc:
http://tinyurl.com/makowe-haslo
Pszemol
2014-06-07 12:22:49 UTC
Post by Coaster
Post by Coaster
Post by Pszemol
[...]
Fajny link, ale obyło się na razie bez "łamania" hasła...
Najbardziej mi się podoba opcja udawania nowego laptopa, świetne! :-)

Hasło mi było potrzebne wczoraj właściwie tylko do tego, aby zmienić
czas na systemie bo się zresetował do roku 2000 i mimo że byłem
z internetem połączony to nie wpuszczał mnie do Appstroe z moim ID.
Nie interesują mnie przeciez pliki poprzedniego użytkownika...

Zrobiłem wczoraj tak - uruchomiłem laptopa przytrzymując Command+S.
Wlazłem do linii poleceń i bez hasła udało mi się ustawić czas i datę.
Potem wydałem komendę reboot i odpaliłem normalnie komputer,
już z dobrą datą. Wlazłem do AppStore z moim Apple ID po czym
poszukałem tam instalki do Max OS X Maverics - oferują ją za darmo.

Zaciągam te gigabajty na lokalny dysk i teraz będę próbował zrobić to:
http://arstechnica.com/apple/2012/07/how-to-create-a-bootable-backup-mountain-lion-install-disk/

Jeśli się uda, to używając 8GB USB flashdrive uzyskam bootowalny dysk
z którego zainstaluję system od początku na nowym HDD i stare hasło
mi nie będzie potrzebne do niczego... :-) Zobaczymy co będzie.

Jak coś będzie nie tak to wrócę tu pytać o pomoc, a na razie dziękuję :-)
Pszemol
2014-06-07 13:14:23 UTC
Post by Pszemol
[...]
No i kicha, w momencie kliknięcia Restore zapytał o hasło...
Więc muszę jednak dodać nowego użytkownika metodą z Twojego linka :-)
Pszemol
2014-06-07 23:56:41 UTC
Post by Pszemol
Post by Pszemol
[...]
No więc zrobiłem sobie nowego usera/admina na tym laptopie tą prostą
metodą usunięcia pliku .AppleSetupDone - nie wiedziałem że Mac OS X
jest taki prosty do włamania się??? No tak czy inaczej mam już zrobiony
USB flashdrive z instalką Mac OS X Maverics i zabieram się do wymiany
dysku na nowy... Dzięki za pomoc.
Pszemol
2014-06-08 21:36:49 UTC
Post by Pszemol
[...]
Okazuje się, że nie jest tak łatwo jak myślałem...
Ten kluczyk USB który zrobiłem z installką Mavericksa wygląda dobrze
na nowym laptopie w sklepie, można go ustawić jako źródło do startu
systemu w System Preferences, Startup Disk...

Tymczasem na moim starym MacBooku Snow Leopard nie widzi go jako
bootowalna opcja do startu systemu. Ani nie da się z niego zabootować
przytrzymując C przy starcie systemu ani nie można go ustawić jako
Startup Disk w System Preferences...

Wygląda na to, że stary MacBook nie widzi go jako "bootowalny"...
Tylko dlaczego? Czy jest w MacBooku jakieś "bios" jak pececie gdzie się
ustawia jakieś opcje? Skąd stary MacBook wie jak zabootować z USB?

Pomóżcie :-)
T***@somewhere.in.the.world
2014-06-13 01:45:01 UTC
Post by Pszemol
Post by Pszemol
[...]
A jak sporzadziles ten 'kluczyk'?
Post by Pszemol
[...]
W makach nie ma BIOSu tylko EFI.
Ale ta wiedza nie jest ci potrzebna.
Co tam chcesz ustawiac?
TA
Pszemol
2014-06-13 14:19:51 UTC
Post by T***@somewhere.in.the.world
Post by Pszemol
Post by Pszemol
[...]
Użyłem tej, przydługiej nieco, instrukcji:
http://www.macworld.com/article/2056561/how-to-make-a-bootable-mavericks-install-drive.html

Swoją drogą, czy wszystkie artykuły instruktażowe o makówkach są takie
obszerne i rozlazłe czy tylko ten autor cierpi na grafomanię?
A może ma wypłatę uzależnioną od ilości słów w teście? ;-)
Post by Pszemol
[...]
W makach i pecetach jest kawałek kodu odpowiedzialny za przygotowanie
sprzętu na przyjęcie systemu operacyjnego i ładujący tenże system
operacyjny do pamięci RAM z nośnika jak HDD lub DVD. Jak sie to zwyczajowo
nazywa ma drugorzędne chyba znaczenie...

Wczesniej wspominałeś coś na temat firmware password - myslałem ze chodzi o
coś co w pecetach nazywa sie BIOS password.
Jak wpisac ten password do EFI?
Jak w ogole sprawdzic czy jest ustawione to haslo?

Swoja drogą, jak uruchomie tego Macbooka bez hdd to sie pojawia obrazek
foldera z pytajnikiem... Jak go zmusic do bootowania z USB lub DVD gdy nie
ma dysku z mac osem i nie mozna ustawic "startup disk" w preferencjach
systemu?
coaster
2014-06-13 15:23:06 UTC
Post by Pszemol
[...]
Swoją drogą, czy wszystkie artykuły instruktażowe o makówkach są takie
obszerne i rozlazłe czy tylko ten autor cierpi na grafomanię?
A może ma wypłatę uzależnioną od ilości słów w teście? ;-)
Kto to moze wiedziec? MacWorlda przestalem czytac w 1999... ;-)
Post by Pszemol
[...]
Jakos jak dla mnie podchodzisz zbyt "makroskopowo" ;-).
http://www.tuaw.com/2006/03/27/tuaw-tip-keyboard-shortcuts-during-mac-os-x-startup/
Pszemol
2014-06-13 16:13:09 UTC
Post by coaster
[...]
Post by Pszemol
[...]
Te juz sam wygooglałem, i u mnie trzymanie wcisnietego Option nic nie
zmienia.

Moze zle wciskam? :-))
Kiedy mam nacisnąć a kiedy puścić? :-)))
T***@somewhere.in.the.world
2014-06-13 16:50:04 UTC
Post by Pszemol
Post by coaster
[...]
Post by Pszemol
[...]
He, he.
Pewnie masz uszkodzona klawiature.
To dalsze skutki tego zalania.
TA
Pszemol
Nie jest zalana bo wciśnięcie klawisza Option już później daje efekt.
T***@somewhere.in.the.world
2014-06-11 17:24:17 UTC
Post by Pszemol
Jak zacząć? Czy spod działającego Leoparda, bez znajomości hasła, mogę
jakoś wygenerować systemowy DVD startowy tak aby wyrzucić stary HDD,
włożyć nowy i odpalić firmową instalację jakiegoś OS X na tym Macbook'u?
A ja z mieszanymi uczuciami czytam teksty, o tym jak 'wpadl mi w rece
macintosh, niestety poprzedni wlasciciel zalozyl jakies haslo'
Kiedys w takich wypadkach rada byla - 'skontaktuj sie z poprzednim
wlascicielem'.
TA
Pszemol
2014-06-11 17:55:54 UTC
[...]
Jasne... Je flaki i myśli że każdy taki. Nie każdy musi być złodziejem!

To oczywiste że komputery sprzedaje się bez haseł, zwykle system
jest przeinstalowany na nowo, albo zrestartowany do fabrycznych
ustawień, ale gdy pecet/laptop jest zepsuty i tego się nie da zrobić
to hasła się nie da usunąć. Czasem ktoś odsprzedaje zepsuty laptop
który leżał w szafie 2 lata bo mu się nie chciało na eBay wystawić
i sam już zapomniał jakie ma hasło - mi się taka sytuacja zdarzyła
z laptopem mojej mamy - zanim się zabrałem za jego naprawę minęło
jakieś 5-6 miesięcy - ona hasło zapomniała, ja go nie znałem i skończyło
się na reinstalce Windows 7. Ale gdyby tu chodziło o Windows 7 to
nie pytałbym o radę bo się na Windows znam :-) Chodzi o Macbook.

Swoją drogą hasło oryginalnego właściciela odgadłem gdy mi Max OS
wyświetlił "hint" w postaci 1234 :-) Wpisałem więc 1234 i działa... :-))))

Tak czy inaczej problem dalej nierozstrzygnięty, bo z nowo utworzonego
flashdrive USB nie chce ten MacBook bootować (mimo że nowy Macbook
Air w sklepie ten sam flashdrive widział jako opcję do startu) a DVD nie
działa, też zalany jakimś sokiem i czekam właśnie na listonosza jak
przyjdzie z kupionym na e-Bay za $16 dolców zamiennikiem napędu...
Może uda się zrobić wersję bootowalną DVD i pójdzie - może te starsze
typy MacBooka z 2009-2010 nie umieją bootować z USB ? Nie wiem.
T***@somewhere.in.the.world
2014-06-11 21:51:11 UTC
Post by Pszemol
[...]
Mhm
W przeciwienstwie do ciebie nigdy nie kupowalem zahaslowanego kompa.
Post by Pszemol
To oczywiste że komputery sprzedaje się bez haseł,
To nie jest takie oczywiste.
Post by Pszemol
zwykle system
jest przeinstalowany na nowo, albo zrestartowany do fabrycznych
ustawień,
Wtedy sa bez hasel, a nie zahaslowane.

[...]
Post by Pszemol
Swoją drogą hasło oryginalnego właściciela odgadłem gdy mi Max OS
wyświetlił "hint" w postaci 1234 :-) Wpisałem więc 1234 i działa... :-))))
Jestes genialnym hakierem.
Post by Pszemol
[...]
Umieja.
Tylko ty chyba czegos nie kumasz.
Powody moga byc rozne.
Uszkodzony kontroler USB w tym MacBooku, moze za malo RAM (maverick ma
nieco wyzsze wymagania niz SL), zalozony firmware password, moze ten
Maverick jest jakis specyficzny pod Air...
Pogoogluj sobie. Albo udaj sie do serwisu... Na odleglosc chyba nikt ci
nie pomoze.
TA
Pszemol
2014-06-12 00:55:17 UTC
Post by Pszemol
Jasne... Je flaki i myśli że każdy taki. Nie każdy musi być złodziejem!
Mhm
W przeciwienstwie do ciebie nigdy nie kupowalem zahaslowanego kompa.
Nie chodzi o kupowanie tylko o Twoje skojarzenia...
Post by Pszemol
zwykle system jest przeinstalowany na nowo,
albo zrestartowany do fabrycznych ustawień,
Wtedy sa bez hasel, a nie zahaslowane.
No jasne. Nie ma o czym mówić.
Post by Pszemol
Swoją drogą hasło oryginalnego właściciela odgadłem gdy mi Max OS
wyświetlił "hint" w postaci 1234 :-) Wpisałem więc 1234 i działa... :-))))
Jestes genialnym hakierem.
Ty też byś na to wpadł... LOL
Post by Pszemol
[...]
No cóż, to jest mój pierwszy komputer z Mac OS - bardzo możliwe
że nawet dużo nie kumam... :-)
Post by T***@somewhere.in.the.world
Powody moga byc rozne.
Uszkodzony kontroler USB w tym MacBooku,
Użyłem tegoż właśnie USB w MacBooku aby stworzyć USB flashdrive.
Sądzisz że moze być uszkodzony że działa w systemie a nie pozwoli
z niego zabootować? Na czym miałoby polegać takie "uszkodzenie"?
Post by T***@somewhere.in.the.world
moze za malo RAM (maverick ma nieco wyzsze wymagania niz SL),
2GB za mało? To czemu AppStore nic nie krzyczał jak 5 Giga ściągałem?
Post by T***@somewhere.in.the.world
zalozony firmware password,
Nie pyta o hasło. Jak to wygląda? Czy jak jest hasło to trzeba go jakoś
tajnie wywołać? Po włączeniu laptop wydaje ten dźwięk ta-ta i potem
gdy mam wciśnięty C aby próbować bootować z DVD lub USB to
długo nie ma na ekranie nic (biały) i z opóźnieniem pojawia się
wreszcie ugryzione jabłko i zaczyna kręcić progress indicator gdy
laptop zdecydował, że coś jest nie tak i zaczął bootować się z HDD.

Poza tym pisałem że nie pokazuje tego USB jako
opcję bootowania nawet jak w Preferencjach systemowych ustawiam
Startup Disk. Jest tylko do wyboru systemowy HDD i pusty DVD napęd.
Post by T***@somewhere.in.the.world
moze ten Maverick jest jakis specyficzny pod Air...
Nie, ten Maverick na *moim* kluczyku USB zosał ściągniętym na tym
właśnie MacBooku z AppStore. Czy dobrze wnioskuję, że nie ściagnąłby
się gdyby nie był kompatybilny z moim systemem?
Post by T***@somewhere.in.the.world
Pogoogluj sobie.
Zacna rada... Od tego jednak zacząłem, zanim napisałem na grupę.
Post by T***@somewhere.in.the.world
Albo udaj sie do serwisu...
Do serwisu mam się udać z 5-letnim laptopem kupionym za parę dolców
bo miał połamany ekran i zalany był jakimś sokiem i za naprawę dać ile $$??
To się mija z celem... :-)
Nic sie o to nie martw... każdy pomaga jak umie i wspólnie coś wymyślimy :-)
User &
2014-06-12 04:57:14 UTC
Post by Pszemol
Zacna rada... Od tego jednak zacząłem, zanim napisałem na grupę.
Cos slabo googlowales ;)
Sciagnij gdzies z torrentow Snow Leoparda (bo chyba jego masz teraz na dysku?)
Sprobuj zbootowac z USB wtedy, powinno pojsc. Potem z app store zainstaluj Maverics.
User &
2014-06-12 05:06:15 UTC
Post by User &
Post by Pszemol
[...]
Jeszcze jedna rada. Spróbuj wsadzić USB dopiero jak będziesz w menu bootowalnym.
Niektóre starsze EFI miało buga.
Pszemol
2014-06-14 11:59:25 UTC
Post by User &
Post by User &
Post by Pszemol
[...]
Właśnie mam problem z wywołaniem tego menu...
Wciskanie Option w czasie startu nic nie daje.
Albo źle wciskam albo - nie wiem co jest grane.

Odkryłem również coś nowego - ten USB pendrive ma dwie partycje!
W Disk Utils widać tylko jedną. Ale ta duża, prawie 8-gigowa to 2-ga.
Pierwsza partycja ma 200M. Może to jest przyczyną niebootowalności?
Jak w ogóle sobie poradzić z tym, skoro tylko jedną partycję widać
w Disk Utility to przecież nie usunę niewidocznej partycji, Nie? Czy
jest jakiś lepszy program do manipulowania partycjami do ściągnięcia
z AppStore ? Zerknijcie na zrzut ekranu z informacją o tym pendrive:
Pszemol
2014-06-14 18:40:16 UTC
Post by Pszemol
Post by User &
http://voila.pl/index.php?f=1792150.png
Może ta partycja 200M to "system restore partition" utworzona na pendrivie??
Sergiusz Rozanski
2014-06-16 07:31:39 UTC
Post by Pszemol
Post by Pszemol
Post by User &
Post by User &
Post by Pszemol
[...]
Z 200MB? niemożliwe za mała, to raczej coś z GPT związane o ile dobrze
pamiętam.
Pszemol
2014-06-16 17:43:27 UTC
Post by Sergiusz Rozanski
Post by Pszemol
Post by Pszemol
[...]
Dobrze pamiętasz...
http://en.wikipedia.org/wiki/EFI_System_partition

Ciekawe co jest na mojej partycji EFI...
Czy można ją jakoś podmontować w MS Windows 7 lub Mac OS X?
T***@somewhere.in.the.world
2014-06-12 13:16:18 UTC
Post by Pszemol
Swoją drogą hasło oryginalnego właściciela odgadłem gdy mi Max OS
wyświetlił "hint" w postaci 1234 :-) Wpisałem więc 1234 i działa... :-))))
Jestes genialnym hakierem.
Ty też byś na to wpadł... LOL
Nie, co ty...
:-(
Post by Pszemol
[...]
A, tego nie wiem.
Post by Pszemol
Post by T***@somewhere.in.the.world
moze za malo RAM (maverick ma nieco wyzsze wymagania niz SL),
2GB za mało?
2 GB to minimum, czyli ok.
Post by Pszemol
To czemu AppStore nic nie krzyczał jak 5 Giga ściągałem?
A co to ma do rzeczy?
Post by Pszemol
[...]
To by sie zgadzalo. Pogoogluj na stronach apple co to jest firmware
password. Albo zapytaj o to poprzedniego wlasciciela.
Post by Pszemol
[...]
Na podstawie numeru seryjnego mogiby ustalic historie tego macbooka.
No chyba ze cykasz.
TA
T***@somewhere.in.the.world
2014-06-12 13:33:23 UTC
Post by Pszemol
[...]
Trezba bylo sprawdzic czy da sie bootowac z tego Aira...
TA
T***@somewhere.in.the.world
2014-06-12 13:55:55 UTC
Post by Pszemol
[...]
No, z Aira po USB to nie byl dobry pomysl.
Ale z czegokolwiek innego - DVD, HD, inny mac po FW...
TA
Pszemol
2014-06-12 22:41:26 UTC
Czemu niedobry pomysł?
T***@somewhere.in.the.world
2014-06-13 01:29:56 UTC
Post by Pszemol
Post by T***@somewhere.in.the.world
No, z Aira po USB to nie byl dobry pomysl.
Ale z czegokolwiek innego - DVD, HD, inny mac po FW...
Czemu niedobry pomysł?
Tak mi sie wydaje.
TA
Pszemol
2014-06-12 22:41:02 UTC
Post by Pszemol
[...]
No dobry pomysł :-)
Ale akurat spieszyło mi się dosyć bardzo gdy przejeżdzałem koło sklepu
z laptopami Apple i jakoś spodobało mi się, że w ogóle dał mi taką opcję
jak ustawienie tego pendrive jako startup disk - aby pójść krok dalej
i faktycznie zabootować tego sklepowego Macbooka Air z pendrive
już mi wpadło do głowy w samochodzie jak wyszedłem ze sklepu i nie
miałem czasu się wracać :-)) Sprawdzę jak będę tam jeszcze raz przejazdem...
T***@somewhere.in.the.world
2014-06-13 01:32:41 UTC
Post by Pszemol
[...]
Ale ja napislem zeby tego MacBooka Pro bootowac z Aira po USB
A to sie nie da.
TA
Pszemol
Mój laptop to NIE jest MacBook Pro. Skąd to znowu wziąłeś?
Pszemol
2014-06-12 22:38:44 UTC
Post by Pszemol
[...]
No to czemu sugerujesz że uszkodzony skoro czyta i zapisuje?
Post by Pszemol
To czemu AppStore nic nie krzyczał jak 5 Giga ściągałem?
A co to ma do rzeczy?
Apple mnie przyzwyczaił w czasie 3 latach używania ich iPhone 4,
że AppStore dosyć selektywnie pokazuje dostępne aplikacje...
W szczególności nie pokazuje tych, które przeznaczone są dla
innego hardware niż mój albo wymagają nowszej wersji iOS niż mój.

Myślałem że w przypadku AppStore na Max OS X jest podobnie
i nie da się ściągnąć aplikacji z AppStore która jest niekompatybilna
z moim systemem (albo hardware albo software, bez różnicy).
Czy jestem w błędzie robiąc takie założenie?
Post by Pszemol
[...]
Tak też zrobię...
Post by T***@somewhere.in.the.world
Albo zapytaj o to poprzedniego wlasciciela.
Może też będzie 1234 :-)
Post by Pszemol
[...]
Nie, nie cykam, poza tym niepotrzebna mi historia.
I dajmy już spokój z tymi "złodziejskimi" wibracjami, ok?
T***@somewhere.in.the.world
2014-06-13 01:39:47 UTC
Post by Pszemol
[...]
Bo nie bootuje.
Wiec do konca zdrowy nie jest.
ok, to cos dalej, na plycie moze byc, ale w sumie bez roznicy.
Post by Pszemol
[...]
A, ok.
Post by Pszemol
[...]
No, RAM jest wymienialny. Ciekawe jakby bylo, gdybys sobie odjal troche
RAMu.
Post by Pszemol
Poza tym pisałem że nie pokazuje tego USB jako
opcję bootowania nawet jak w Preferencjach systemowych ustawiam
Startup Disk. Jest tylko do wyboru systemowy HDD i pusty DVD napęd.
W StartUp Disk pokazuje pusty naped????
Dziwne.
Post by Pszemol
[...]
Hm, dlaczego?
To bardzo interesujacy temat.
Czyli cykasz.
TA
Pszemol
2014-06-13 14:19:52 UTC
Post by Pszemol
[...]
Moj blad... Okazuje się, ze piszac z pamieci zle pamietalem: pokazuje
systemowy HDD i jako alternatywe sieciowy dysk z pytajniczkiem.
Post by Pszemol
Post by T***@somewhere.in.the.world
To by sie zgadzalo. Pogoogluj na stronach apple co to jest firmware
password.
Tak też zrobię...
Nie jest łatwo googlac - ten temat jest jakos osierocony. Duzo jest na
temat Open Firmware a moj Macbook jest juz na cpu Intela wiec ma EFI a nie
Open Firmware.
Post by Pszemol
I dajmy już spokój z tymi "złodziejskimi" wibracjami, ok?
Hm, dlaczego?
To bardzo interesujacy temat.
Czyli cykasz.
Daje Ci juz pare razy do zrozumienia, ze to niegrzecznie wielokrotnie
insynuowac ze ktos cos ukradł gdy nie majasz zadnych na to dowodow... Nie
widze w Twoich ciaglych insynuacjach niczego ciekawego, to zwykle chamstwo
raczej.
T***@somewhere.in.the.world
2014-06-13 14:51:42 UTC
Post by Pszemol
[...]
A gdzie ja pisalem o Open Firmware?
Post by Pszemol
[...]
Wskaz w ktorym miejscu zarzucam ci kradziez.
A poza tym - mkarwanisz.
I wciaz cykasz.
TA
Pszemol
2014-06-13 16:13:13 UTC
Post by Pszemol
[...]
A kto pisze ze pisałeś o Open Firmware?
Post by Pszemol
[...]
No co chwile to insunuujesz. Nawet w tej wypowiedzi ponizesz zarzucasz mi
ze sie "cykam" zaniesc do serwisu bo odkryja "prawdziwa" historie tego
laptopa... Robisz to nieswiadomie czy głupa rżniesz?
T***@somewhere.in.the.world
2014-06-13 16:48:44 UTC
Post by Pszemol
[...]
No, wynika to z twojej wypowiedzi.
Post by Pszemol
[...]
Nic z powyzszego.
Robie to calkiem swiadomie.
TA
Pszemol
2014-06-14 03:43:27 UTC
Post by Pszemol
[...]
Nie wynika. Przeczytaj jeszcze raz co napisałem...
To przestań.
Tomek "Grych" Gryszkiewicz
2014-06-12 09:14:17 UTC
Post by Pszemol
[...]
A próbowałeś zabootować w single user i zmienić po prostu hasło roota?
No chyba że dysk jest zaszyfrowany, to gorzej.
Grych
Pszemol
2014-06-12 12:20:45 UTC
Post by Pszemol
[...]
Dla tych, co całego wątka nie przeczytali i sądzą że problem polega
na braku hasła przypomnę, że:

- używając single user mode już zmieniłem czas/datę i dodałem konto admina
- z dobrą datą mogłem zalogować się swoim Apple ID do Appstore
- ściągnąłem instalkę Mac OS Mavericka
- utworzyłem bootowalny dysk USB Flashdrive 8GB z tą instalką
- przetestowałem ten USB Flashdrive w sklepie na nowym MacBook Air pod
Maverickiem i był dobry
- przy okazji, przez przypadek, odkryłem że hasło poprzedniego właściciela
było '1234'

A więc problem z tym laptopem jest teraz już tylko jeden:
Z jakiegoś powodu nie chce on bootować z USB flashdrive z Maverickiem.
Nie pokazuje go nawet w Preferencjach systemowych jako opcja dla Startup
Disk.
I szukam przyczyny czemu USB drive który działa w nowym MacBook Air
w sklepie nie działa na moim MacBook z 2010 roku, aktualnie pod Snow Leopard
10.6.8
Tomek "Grych" Gryszkiewicz
2014-06-12 12:44:23 UTC
Post by Pszemol
[...]
Racja, sorry, wątek jest już od paru dni i wyleciały mi z głowy
poprzednie posty.
Grych
Pszemol
2014-06-12 18:11:54 UTC
Post by Pszemol
[...]
Nic nie szkodzi przecież... :-))

Czy jest jakieś dojście do fragmentu kodu który szuka dysków,
szuka na nich systemów i obsługuje klawiaturę po włączeniu prądu?

Coś, co CPU wykonuje gdy włączę macbooka BEZ DYSKU do prądu?
Nie wiem jak się ten "bootloader" w świecie makówek nazywa...

W świecie pecetowym mówimy na to BIOS, a u makówek jak się
to nazywa i jak się "wchodzi" do jego ustawień?
Sergiusz Rozanski
2014-06-13 08:09:04 UTC
Post by Pszemol
W świecie pecetowym mówimy na to BIOS, a u makówek jak się
to nazywa i jak się "wchodzi" do jego ustawień?
W makach to jest efi, tak jak w nowych pc. Air nie zbutujesz
inaczej jak z usb bo on nic wicej nie ma (pomijam oczywicie
wbudowany dysk). DVD też tylko przez usb. Na innych jest
możliwość boota z fw - w tym z innego maca.

Instalki z efi nie zrobi się na starym macbooku do czasu aż
nie upgradujesz go do bodajże liona i w nim nie zrobisz upgrade
efi bo poprostu tego nie było na starszych maszynach. Te co
dostały liona i wyżej to c2d i w górę (konkretnie 64-bit).

Na ten laptop najlepiej instalka na usb.
T***@somewhere.in.the.world
2014-06-13 11:33:31 UTC
Post by Sergiusz Rozanski
Post by Pszemol
[...]
Ale kol. Przemol twierdzi ze udal mu sie wygenerowac ten bootowalny usb,
ktory dzialal na Airze.
I to jest podejrzane.
TA
Pszemol
Czemu?
T***@somewhere.in.the.world
2014-06-13 14:54:18 UTC
Post by Sergiusz Rozanski
Post by Pszemol
[...]
Bo tak.
Cos tu sie nie zgadza.
Napisz lepiej, jak wygenerowales ten bootowalny system na pendrivie.
TA
Pszemol
2014-06-13 16:13:12 UTC
Post by Sergiusz Rozanski
Post by Pszemol
[...]
Ty lepiej napisz co Ci sie nie zgadza.
Napisalem juz!!!
T***@somewhere.in.the.world
2014-06-13 16:59:24 UTC
Post by Sergiusz Rozanski
Post by Pszemol
[...]
Np. to ze to niemozliwe, zeby ten pendrive pokazywal sie w StartUp Disk
w Air a nie pokazywal sie MB.
Czyli - albo jednak cos pomyliles i w Air ten pendrive sie nie
pokazywal, albo sie pokazywalo cos innego, co wziales za swojego
pendriva, albo cos jest nie tak z tym twoim MB, w szczegolnosci z portem
USB, albo masz zalozona blokade firmwaru.
TA
Pszemol
2014-06-14 03:45:52 UTC
Post by Pszemol
[...]
A jednak tak jest! Więc jest to jak najbardziej możliwe.
[...]
Swój pendrive nazwałem "Mac OS X Mavericks Installer".
I taka nazwa się pokazała przy wyborze dysku startowego
w sklepie... Na moim laptopie nie pokazuje się nic z USB.
Pytałem wcześniej jak to sprawdzić - odpowiesz?
coaster
2014-06-13 12:43:00 UTC
Post by Sergiusz Rozanski
[...]
[...]

"Starszych maszynach" w ogolnosci czy starszych Mac Bookach? Bo jezeli
chodzi o OS, to nie ma najmniejszego problemu z bootowaniem z USB nawet
w Tigerze.
T***@somewhere.in.the.world
2014-06-13 14:08:13 UTC
Post by coaster
Post by Sergiusz Rozanski
[...]
[...]
E, u mnie, na Pismo chyba sie nie da.
TA
coaster
2014-06-13 15:04:56 UTC
Post by T***@somewhere.in.the.world
Post by coaster
Post by Sergiusz Rozanski
[...]
[...]
Musi byc "Intel-based Mac" np. na "starym" Intelu (Core Duo bez "2") nie
ma problemu.
http://support.apple.com/kb/ht1948

A tu moze cos pomoze koledze Pszemolowi:
https://discussions.apple.com/thread/5572784?tstart=0
https://discussions.apple.com/message/24800320#24800320
T***@somewhere.in.the.world
2014-06-13 15:28:35 UTC
Post by coaster
Post by T***@somewhere.in.the.world
Post by coaster
Post by Sergiusz Rozanski
[...]
[...]
No, wiem :-)
Chcialem tylko doprecyzowac to co napisales poprzednio.
TA
Pszemol
2014-06-13 16:13:12 UTC
Post by T***@somewhere.in.the.world
Post by coaster
Post by Sergiusz Rozanski
[...]
[...]
Oba wątki są o tym jak zrobić bootowalnego pendrive.
Ja takiego pendrive już mam, podalem nawet linka do tego jak go zrobiłem.
Pszemol
2014-06-13 14:19:48 UTC
Post by coaster
Post by Sergiusz Rozanski
[...]
[...]
Ale OS nie powinno miec znaczenia przy bootowaniu - przeciez bootowanie to
proces ladowania osa do pamieci, a wiec z definicji os i jego wersja nie
moze bezposrednio byc odpowiedzialna za bootowanie sie samego osa.

Bootloader to program na stale wpisany do pamieci nieulotnej na plycie
glownej komputera i ten bootloader, ktory w pecetach nazywa sie BIOS a w
makowkach EFI, odpowiedzialny jest za ladowanie osa z nosnika (HDD lub DVD
lub usb pendeive) do pamieci RAM komputera.
coaster
2014-06-13 15:08:56 UTC
Post by Pszemol
Post by coaster
Post by Sergiusz Rozanski
[...]
[...]
Nie wiem, nie interesuje mnie to az tak gleboko. :-) Ja musialem zrobic
bootowalnego USB memory stika (padl slot drive a potrzebny byl szybko
DiskDoctor) i zrobilem, dzialalo jak ta lala (pod 10.4.11).
Pszemol
Na macBook czy na MacBook Pro?
Pszemol
2014-06-13 14:19:50 UTC
Post by Sergiusz Rozanski
Post by Pszemol
[...]
Nie mam Macbooka Air.
Mam Macbooka Unibody A1342.
On ma naped DVD ale nie czytal mi plytek...
Zamowilem nowy na eBayu i czekam na listonosza. Przyblizony czas dostawy
17-go czerwca... Mialem nadzieję, że cos podziałam wcześniej z Wasza
pomoca... :-)
Post by Sergiusz Rozanski
[...]
Pogubilem sie.... :-)
Mam Macbooka z Core 2 Duo Intela.
Ma aktualnie na dysku Snow Leopard 10.6.8
Sugerujesz, że jego EFI nie umie zabootowac z USB?
Że najpierw muszę zrobic upgrade EFI żeby miec taka opcje?
Jak sprawdzic w takim razie aktualna wersje EFI w tym laptopie? I od ktorej
wersji dodano mozliwosc bootowania z USB?
coaster
T***@somewhere.in.the.world
2014-06-13 15:27:19 UTC
Post by coaster
[...] I od ktorej wersji dodano mozliwosc bootowania z USB?
http://support.apple.com/kb/ht1948
O, ciekawe:
If you're using a MacBook or MacBook Pro, try using a different USB port
if you cannot startup from the external USB storage device.
TA
Pszemol
2014-06-13 16:13:10 UTC
Post by coaster
[...]
:-)) a to zaskoczenie...
Musze przyznac ze nie wpadlo mi próbowac innych portów - myslalem ze
wszystkie sa takie same, jak w pecetach... To ciekawe, musze dzis wieczor
sprobowac - jaja.
T***@somewhere.in.the.world
2014-06-13 17:39:17 UTC
Post by coaster
[...]
Musze przyznac ze nie wpadlo mi pr?łbowac innych port?łw - myslalem ze
wszystkie sa takie same, jak w pecetach... To ciekawe, musze dzis wieczor
sprobowac - jaja.
W pecetach porty USB sa zawsze i wszystkie w 100% sprawne i bootowalne?
TA
Pszemol
2014-06-13 18:33:01 UTC
Post by coaster
[...]
Nie znam uszkodzenia peceta ktore polegałoby na niesprawnosci bootowania
przy zachowaniu zdolnosci odczytu i zapisu :-) Wszak bootowanie wymaga
jedynie odczytu...

W moim przypadku do testow bootowania i do formatowania używalem tego
samego portu USB.
Pszemol
2014-06-13 16:13:09 UTC
Czyli Snow Leopard 10.6.8 powinien działać a nie działa :-(
Sergiusz Rozanski
2014-06-16 07:35:24 UTC
Post by Pszemol
Post by Sergiusz Rozanski
[...]
Wystartuje, Instalki z efi miałem na myśli instalowanie z sieci po wifi, eth
wprost ze serwerów Apple, to u mnie w starym mba doszło po upgrade efi.
Post by Pszemol
Że najpierw muszę zrobic upgrade EFI żeby miec taka opcje?
Jak sprawdzic w takim razie aktualna wersje EFI w tym laptopie? I od ktorej
wersji dodano mozliwosc bootowania z USB?
Z USB była możliwość zbootowania od zawsze w Twoim laptopie.
Coś jest nie tak skoro nie bootuje. Poszukaj boot verbose mode, bo nie pamiętam
z czym się startuje aby dostać listing boota na konsole - coś trzeba przytrzymać
na starcie.
Pszemol
2014-06-16 17:55:44 UTC
Post by Sergiusz Rozanski
Post by Pszemol
Post by Sergiusz Rozanski
[...]
Acha... na szczęście obyło się bez takiej, jeszcze bardziej pokrętnej,
metody.
Post by Sergiusz Rozanski
Post by Pszemol
[...]
Tak, coś jest nie tak, tylko co :-)
Post by Sergiusz Rozanski
Poszukaj boot verbose mode, bo nie pamiętam z czym się startuje
aby dostać listing boota na konsole - coś trzeba przytrzymać na starcie.
Uruchamia się go tak jak "Single User Mode": Command + V zamiast S.
http://support.apple.com/kb/ht1492

Nie piszą jednak gdzie znajdę plik tekstowy z zapisem tych komunikatów
które przelatują po ekranie tak szybko że nie da się nic przeczytać,
zwłaszcza
ta pierwsza część na mniejszym wycinku ekranu w środku, chyba coś tam
było z EFI ale zanim przeczytałem to ekran się wyczyścił i zaczął startować
system pisząc po całym ekranie od samej lewej krawędzi...

Jedno co się zmieniło w tym laptopie po upgradzie systemu do Mavericks
to że mój zrobiony wcześniej pendrive można już teraz wybrać jako dysk
startowy w Preferencjach i laptop umie z niego zabootować, ale wciąż
nie próbuje nic pokazać gdy się wciśnie Option przy starcie systemu: menu
tymczasowego wyboru dysku startowego nie pojawia się wtedy...
Sergiusz Rozanski
2014-06-17 07:50:59 UTC
Post by Pszemol
[...]
Może jeszcze jakiś inny problem. Wyjmi dysk, tak aby nie było ani jednego.
Weź 2 pendrivy - ten instalacyjny i pusty. OSX powinien wtedy nie wykryć
HDD (co może mu z jakiegoś powodu przeszkadza) i będzie instalka z pena
na pen. Kiedyś tak stawiałem testowe SL-e na kartę CF przez przejściówkę
na Air 2010 więc bardzo podobny do Twojego.
Zobacz czy tak zaskoczy.
Pszemol
2014-06-18 18:07:02 UTC
Post by Sergiusz Rozanski
Post by Pszemol
[...]
Zrobiłem jak sugerowałeś - dwa pendrivy po 8GB każdy.
Jeden pusty z partycją FAT32 sformatowany dopiero co pod Win7
a drugi ten instalacyjny z Mac OS X Mavericks - odpalam komputer,
mam gong, biały ekran jakieś 20 sekund, może dłużej i folder miga
z pytajnikiem, czyli kicha...

T***@somewhere.in.the.world
TA
Michal M. Lechanski
2014-06-12 16:18:41 UTC
Post by Pszemol
[...]
Znasz hasło, masz dostep do App Store... po co próbujesz bootować z
pendraka jeśli możesz zrobić upgrade systemu bezpośrednio z App Store?
Na obu moich Mackach robiłem upgrade i chyba (raczej na pewno, ale
obcinać za to sobie nic nie dam) ani razu nie tworzyłem żadnego
dodatkowego, bootowalnego nośnika.
Ja wiem że drugi raz trzeba to będzie ściągnąć, ale chyba nie przez
komórkę ściągasz więc bardzo wielkiego problemu nie ma...
The Mis'
T***@somewhere.in.the.world
2014-06-12 17:32:26 UTC
Post by Michal M. Lechanski
Post by Pszemol
[...]
Ano tak - to prawda.
Kolega nie napisal, po co mu ten pendrive.
TA
Pszemol
2014-06-12 18:09:17 UTC
Post by T***@somewhere.in.the.world
Kolega nie napisal, po co mu ten pendrive.
Pisał, pisał... tylko jakoś czytać się Wam nie bardzo chce :-)))

Myślę, że jest bardzo jasno napisane po co mi ten pendrive :-)
Michal M. Lechanski
2014-06-12 21:29:34 UTC
Post by Pszemol
Pisał, pisał... tylko jakoś czytać się Wam nie bardzo chce :-)))
czytałem tylko nie dotarło. :-)
Post by Pszemol
"Chciałbym zainstalować w tym laptopie nowy dysk 64G SSD SATA
jaki mi leży w szufladzie i używany był wcześniej pod Windows 7...
Jak zacząć?"
Ja bym spróbował najpierw zrobić obraz dysku z laptopa na tym SSD.
Podłączasz przez USB, potem uruchamiasz Disk Utility/Restore i tam masz
możliwość stworzenia kopii dysku. Nie wiem jak będzie z wielkością
dysków (nigdy nie robiłem obrazu na mniejszym dysku - zakładam że
Macbook z 2010 ma albo 250GB albo 320GB bo z takimi tylko się
spotkałem). Jak już masz obraz na SSD to podmieniasz, startujesz lapka i
robisz upgrade z App Store.
Oryginalny dysk pozostaje nienaruszony...
The Mis'
Pszemol
2014-06-12 22:34:15 UTC
Post by Michal M. Lechanski
Post by Pszemol
Pisał, pisał... tylko jakoś czytać się Wam nie bardzo chce :-)))
czytałem tylko nie dotarło. :-)
:-))
Post by Michal M. Lechanski
Post by Pszemol
[...]
Myślałem o tym na początku, ale właśnie nie bardzo to widzę aby obraz dysku
320G zmieścił się na 64G bo jak niby miałby się zmieścić? :-))) Cudów nie
ma...

A poza tym, zrobienie obrazu dysku przeniesie wszystkie śmieci poprzedniego
właściciela na nowy dysk, a przecież tego nie chcę - chciałbym nową
instalkę, "fabrycznie" pustą...

W każdym razie dzięki za próby pomocy.

Czekam na przesyłkę nowego napędu DVD - może jak DVD zacznie
czytać płytki to da się zrobić płytkę startową DVD tą samą metodą co
zrobiłem pendrive i tą drogą jakoś uzyskam co chcę uzyskać - zobaczę.
Pszemol
2014-06-12 18:06:44 UTC
Post by Michal M. Lechanski
Znasz hasło, masz dostep do App Store... po co próbujesz bootować z
pendraka jeśli możesz zrobić upgrade systemu bezpośrednio z App Store?
Proste. Bo nie chcę robić upgrade tego dysku który mam...
Chcę zainstalować Mac OS na nowym, pustym dysku SSD firmy OCZ.
Pisałem o tym na samym początku wątka:
Post by Michal M. Lechanski
[...]
Nie, problem jest inny - ten dysk ze Snow Leopard który mam
teraz w MacBooku to jedyna kopia software makówkowego jaki
mam - nie chcę go zniszczyć jakoś moimi lamerskimi zabawami,
więc nie chcę go ruszać.

Mam pusty SSD i chcę na nim zrobić nową, fabryczną instalkę.
Jak rozumiem, do tego potrzebuję aby MacBook zabootował
z DVD lub z USB flashdrive - mylę się?